Wspólnota mieszkaniowa a prowadzenie działalności

Czasami rodzaj prowadzonej przez nas działalności gospodarczej nie wymaga wynajmowania dużych lokali i w zupełności wystarcza nam chociażby posiadane przez nas mieszkanie. Wiele osób martwi się, ż należy wówczas uzyskać zgodę wspólnoty mieszkaniowej jednak w większości przypadków tak nie jest. Oczywiście pod warunkiem, że działamy zgodnie z prawem, a to co robimy nie jest uciążliwe dla sąsiadów.

Kiedy potrzebujemy zgody wspólnoty mieszkaniowej? Jest to konieczne przede wszystkim w sytuacji gdy chcemy wprowadzić jakieś zmiany w części wspólnej takiej nieruchomości. Może tutaj chodzić o dobudowanie dodatkowego wejścia do naszego lokalu albo użycie terenów zielonych na urządzenie ogródka dla gości np. restauracji. Niestety są również pewne rodzaje działalności gospodarczych, których rozpoczęcie będzie wymagało od nas zgody wspólnoty mieszkaniowej. Jednym z nich jest na przykład sprzedaż alkoholu, aby uzyskać zgodę na handel wyrobami alkoholowymi potrzebujemy między innymi potwierdzenia od mieszkańców budynku właśnie. Musimy także wiedzieć, że w niektórych przypadkach prowadzenie działalności w domu zostało uniemożliwione przez prawo. Jest to na przykład prowadzenie salonu kosmetycznego albo fryzjerskiego.

Po co informujemy wspólnotę o prowadzeniu działalności gospodarczej? Warto jest powiadomić wspólnotę o prowadzeniu działalności aby uniknąć wszelkich niezbyt przychylnych działań ze strony sąsiadów. Trzeba mieć jednak na uwadze również to, iż może nam zostać naliczona dodatkowa opłata za tę część lokalu, którą wykorzystujemy na prowadzenie działalności. Może to mieć związek na przykład ze zwiększeniem się nakładów a sprzątanie części wspólnej nieruchomości. Jak zatem widać posiadanie lokalu mieszkalnego nie oznacza, że możemy w nim prowadzić każdą działalność gospodarczą. Wiele może tu zależeć na przykład od jej rodzaju czy też wspomnianych zmian w nieruchomości jakich musimy dokonać aby lokal był przystosowany do tego co chcemy robić. Warto wiedzieć jednak, że wspólnota mieszkaniowa nie może w regulaminie wprowadzić zapisu o konieczności zgłaszania każdej działalności. Jeśli zatem usłyszymy takiego rodzaju zarzut, powinniśmy mieć świadomość, że w granicach obowiązujących przepisów prawa możemy zarabiać w naszym własnym mieszkaniu.

Zobacz także

Śnieg na osiedlu - problemy i ich rozwiązania

Co zrobić gdy nasze mieszkanie zostanie zalane?

Tworzenie wspólnot mieszkaniowych

Zarządzanie nieruchomościami

Obowiązek wyłonienia zarządu spoczywa na barkach każdej wspólnoty. Przepisy prawne stwarzają jednak możliwość scedowania obowiązków zarządu na osobę trzecią, możliwe jest przy tym również skorzystanie z usług świadczonych przez wyspecjalizowaną firmę odpowiedzialną za kompleksową obsługę nieruchomości.

Administrowanie nieruchomościami

Polskie prawo nie jest zbyt życzliwie nastawione do określenia „administrator nieruchomości”. Okazuje się zatem, że trudno nie tylko zdefiniować obowiązki administratora, ale również domagać się ich realizacji, prawo nie precyzuje bowiem i tego, jak można byłoby karać osobę, która nie odznacza się oczekiwaną sumiennością w tym zakresie.

Napisz do nas

W celu uzyskania informacji o naszych usługach prosimy pisać na adres
mailto: biuro@moto-navigator.pl
lub dzwonić pod numer
12 294 55 000

niwelatory